04 December 2008

BODOH SOMBONG!!


Memang pelik manusia ni. Ada yang cerdik tak boleh diajar, ada pulak tu yang bodoh tapi sombong, tidak suka mencari kebenaran tapi suka buat kejahatan dengan kejahilan yang sedia ada. Saya ada baca pahangdaily.blogspot dan blog smalltalk.blogspot , riuh dalam intenret dan dikedai-kedai kopi!



Kawan saya, keluarganya berniaga dekat situ. Kawan saya kata, "yang jadi pelik tu, kenapa PKR beriya-iya sangat buat cerita bohong tu. Datang jumpa kami pun hanya ambil gambar dan cakap sikit-sikit je lepastu kata, kami ni pembangkang tak boleh buat apa pun, cuma datang ziarah je nak dengar cerita." Kawan saya, si Manaf kata, Adun BN dan pihak UMNO janji akan bincang dengan MPK tentang tindakan mereka ini. Belum apa-apa, bila PKR tau UMNO hendak ambil tindakan , dia pulak mengaku kata dia membela peniaga gerai semua. Pelik dan hairan saya dan rakan saya dibuatnya. Nampaknya PKR ni suka sangat buat perangai tak senonoh ni.



Apa pun syabas pada Setiausaha Politik MB Pahang. Saya ada baca minitnya pada surat tu. Nampak serius dan berusaha untuk nak bantu para peniaga. Saya dan rakan saya si Manaf ni pun hairan macam mana PKR boleh nak 'claim mileage' spontan ni. Kata dikeluarkan dalam blog kemudian diambil tindakan segera oleh MPK. Yang saya tahu, Blog dia tu pun tak ramai rakyat Pahang tahu, dah tu pulak tak ramai pun pengunjung. Itulah yang diingatkan oleh Nabi Muhammad SAW, Bahawa akan ada segolongan manusia yang suka bercakap bohong untuk mendapatkan perhatian manusia didunia demi kemegahan hidup yang sementara. Insaflah wahai penulis blog pahangdaily.blogspot. Takutlah kepada Tuhan kalau saudara tidak takut pun pada manusia. Bercakaplah yang benar, kerana Benar itu kata Saidina Abu Bakar As-Siddiq ialah Amanah, dan Bohong itu satu pengkhianatan dan zalim.



Tulislah cerita yang baik-baik dan mendatangkan kebaikan kepada pemikiran manusia. Kami yang jadi pelajar ni berasa malu dengan akhlak saudara yang tidak habis-habis suka membuat cerita bohong. Kajilah sesuatu isu tu dulu baik-baik dan dengan penuh kejujuran. Jangan ikut perangai KERA, bodoh tapi sombong, tak boleh nak diajar...Adioss..

1 comment:

Anonymous said...

Askum Saudara,

Blog smalltalk tu dalam inggeris itu sebab kera2 di pahangdaily online tu tak paham kot....

hehehehe I like the munkee...hehehe