01 December 2008

ANWAR IBRAHIM

Saya ada membaca akhbar baru-baru ni dan sempat juga melayar blog-blog tentang Kongres Parti Keadilan. Seronok juga membaca beberapa isu politik yang dibangkitkan terutama tentang 16 hb Sept, kenapa tak jadi. Ada juga beberapa perwakilan yang menyentuh tentang beberapa dasar yang perlu diubah untuk memastikan kelansungan perjuangan PKR.
Saya pelik dengan apa yang dicakapkan oleh Anwar Ibrahim. Dia memang pandai bercakap. Isu 16 hb Sept tu dia berjaya lepaskan diri dia. Semua tahu ianya satu pembohongan yang besar , dikeluarkan oleh seorang pemimpin besar. Masa saya belajar dulu, cikgu saya selalu berpesan bahawa ciri-ciri seorang pemimpin itu hendaklah bercakap benar dan tidak berbohong. Tetapi Anwar Ibrahim lain pula, dia berbohong tapi jadi pemimpin.
Omar Mokhtar , ikon blog ini, merupakan pejuang yang benar-benar ikhlas . Berjuang untuk membebaskan negaranya daripada cengkaman penjajah Itali. Semua tahu, akhirnya dia ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati dihadapan khalayak ramai. Filem lakonan Anthony Quin ini, begitu menyentuh hati kita. Ada 2 versi, bahasa arab dan bahasa inggeris. Omar Mokhtar berjanji untuk membebaskan rakyatnya daripada belenggu penjajah, namun begitu dia Syahid dulu. Tetapi dia tidak berbohong. Semangatnya terus membara , ahirnya Libya berjaya bebas daripada belenggu penjajah Itali dan Merdeka.
Anwar Ibrahim berbohong. Kata nak bebaskan pemerintahan negara daripada Kerajaan BN tanpa melalui pilihanraya. Dia jadi pemimpin dengan segala pembohongan yang direka-reka. Cerita bohong memang sedap didenganr. Ianya macam cerita Sang Kelembai. Bohong tapi sedap didengar. Sampai sekarang dah beratus tahun , masih ada yang percaya.
Anwar Ibrahim nak jadi macam Sang Kelembai , apa yang disentuh terus jadi batu. Tapi Anwar Ibrahim lupa. Dalam cerita itu, Sang Kelembai tidak berbohong. Dia memang cakap pada orang ramai, apa yang disentuh olehnya akan jadi batu. Tetapi dalam kes ni, OKT kita ni berbohong. Jadi eloklah kita jangan ikut orang yang suka buat pembohongan macam ni.
Anwar Ibrahim akan terus mendendangkan pelbagai cerita, supaya orang mengantuk dan tertidur. Cita-cita dia semasa kecil lagi, dia nak jadi Perdana Menteri. Yang hairannya, ramai keliling-kelalang tu dah tahu perangai dia , tapi masih nak ikut lagi. Inilah yang pelik pada perangai manusia ni..
Anwar Ibrahim memang nak jadi PM, tapi biarlah "PM' dalam PKR, Penasihat Merapu...apapun semoga dia tak terus ditimpa bala menipu....

No comments: