01 December 2008

HUBUNGAN KAUM

Pelik manusia ni, bila dah terdesak, cita-cita menggunung maka mulalah dah lupa asal-usulnya. Saya tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Presiden PPP, M. kaKyveas. Mula mengugut kerajaan tentang ISA. Kalau tidak dipinda maka dia akan bawa partinya keluar daripada BN sebelum pilihanraya akan datang.
Saya rasa Kayveas lupa asal usul diri dia dan sejarah UMNO itu sendiri dan kerajaan BN dan mungkin dia lupa apa itu ISA. Seingat saya , masa bekas menteri Undang-undang JPM, Zaid Ibrahim, komen tentang ISA riuh satu malaya. Pelbagai gesaan dibuat supaya Yb Menteri diambil tindakan dan diminta meletakkan jawatan. Akibat mengikut kata-kata dan menyokong usul Majlis Peguam, maka Yb Menteri meletakkan jawatan, walaupun katanya ia dibuat atas alasan prinsip. Saya rasa kalau nak dibandingkan Kayveas dengan ZaidIbrahim, jauh sekali. Kalau Zaid , ramai tak kisah dia letak jawatan menteri, inikan pula bekas timbalan menteri, langsung tak mendatangkan kisah pada BN.
Saya rasa dia lupa, siapa diri dia. Kayveas terlalu lantang , dengan harapan supaya masyarakat India akan beralih sokongan kepasa PPP dan melupakan perjuangan MIC. Saya yakin masyarakat India tahu apa itu PPP dan sejarah penubuhannya. Masyarakat India masih yakin , bahawa MIC sebagai wadah masyarakat India bagi menuntut pembelaan dalam negara. Tergelak saya bila memikirkan tentang perangai orang-orang politik ni. Kekadang nampak sangat kebodohan mereka.
Saya yakin, tidak ada manusia dalam mana-mana negara mahukan supaya negara berada didalam keadaan darurat dan tidak aman akibat segelintir daripada tindakan mereka yang suka menghancurkan keamanan negara. Kita lihat kepada contoh yang paling dekat iaitu negara Thailand. Apa sudah jadi dengan keadaan negara mereka? Semua pelancong yang berjumlah beratus ribu mula memaki rakyat thailand, tidak bersyukur dengan apa yang mereka ada. Ekonomi dah mula merudum, perniagaan tidak dapat dijalankan dengan baik. Lapangan Terbang terpaksa ditutup, tiada perjalanan keluar masuk dari negara Thailand selancar dulu. Yang peliknya, tidak ada pula pemimpin yang buat kacau tu dapat jadi Perdana Menteri, malah dia pula yang mengakibatkan pengikut dia ramai mati terbunuh.
Inilah yang berlaku jika terlalu mengikut perasaan dan ikut sangat cakap pemimpin yang otak tak cerdik, akhirnya semua menyesal dan merana hidup. Saya rasa tidak ada yang nak ikut cakap Kayveas, malah tidak ada yang nak jadikan negara kita seperti Thailand. Saya yakin kalau ada ISA, keadaan tentu dapat dielakkan daripada menjadi lebih teruk lagi. Sekian.
Saya bangga menjadi rakyat MALAYSIA.

No comments: