27 November 2008

KAYU BALAK !!

Saya ada terbaca artikel dalam keratan akhbar bulan lepas tentang saman sebuah syarikat terhadap kerajaan pahang. Macam-macam diperkatakan tentang kesilapan yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Yang pelik tu, banyak pulak tu yang diminta , berpuluh-puluh juta, banyak tu. Saya meneliti beberapa cerita yang diutarakan dalam akhbar tu, nampak memang pelik.
Itulah manusia , memang pelik, selalu mengharapkan harta yang banyak supaya dapat hidup senang lenang. Yang jadi mangsa pula ialah kayu balak. Pelik juga, kawasan kayu balak belum dapat , dia dah mengaku habis duit berjuta-juta, barang belum dapat meniaga dah rugi. inilah yang P. Ramlee kata, meniaga buluh kasap, semua lesap. Lepas tu minta orang bayar semua duit yang telah dibelanjakan. Apapun katanya ada keputusan mahkamah minta dibayar jumlah duit tu, lagi pelik kalau difikirkan.
Hutan adalah anugerah daripada tuhan kepada kita , nikmat yang diberikan untuk manusia di alam ini. Selain daripada membantu memperbanyakkan oksigen untuk manusia, dia juga membantu untuk menyejukkan bumi. Yang merosakkan alam ialah manusia. Yang pelik ada yang mengambil kesempatan untuk mengkayakan diri masing-masing. Saya yakin, kalau sesuatu itu benar , tuhan akan membalas dengan ganjaran yang baik. Kesian kayu balak, tak pasal-pasal jadi cagaran untuk kemusnahan alam dan kekayaan manusia. Yang pelik tu, orang lain yang buat dajal , orang lain yang kena getahnya! Lagi tak adil, saya dapat tahu dari kawan2 di kuantan yang menuntut hutang tu dulu pun pernah buat tipu semasa kerja dalam kerajaan, sekarang dia nak saman kerajaan pulak ! Memang pelik, itulah manusia , suka menipu, lebih-lebih lagi kalau yang ditipu tu bukan duit ayah dia...

No comments: