22 November 2008

PENING !!

Saya sempat melihat tentang beberapa perkara yang dibincangkan dalam pahangdaily.blogspot.com minggu bar ni, mereka asyik menceritakan tentang bajet kerajaan negeri pahang bagi tahun 2009. Saya dan rakan-rakan meneliti setiap isu yang dibangkitkan. Pelbagai isu yang dibincangkan dalam blog tu rupanya untuk mengkaitkan dengan sidang dewan negeri yang sedang berlangsung. Kerajaan BN dituduh tidak bijak kerana kemukakan bajet yang defisit, banyak pulak tu , nak dekat RM 100 Juta katanya.
Kerajaan BN dikatakan tidak berjaya mengurus kewangan dengan betul, sehinggakan terpaksa menanggung hutang yang begitu banyak, tidak banyak duit dicadang untuk melaksanakan pembangunan. Tidak banyak hasil baru dicari supaya kerajaan banyak duit untuk berbelanja, sekurang-kurangnya untuk rakyat. Pihak PKR nampaknya memang tidak puashati dengan apa yang Kerajaan BN buat. Tapi itulah manusia , sebagaimana yang saya kata dulu, memang pelik, suka memikrkan yang bukan-bukan, menuduh-nuduh dan berangan nak banyak harta supaya dia boleh buat apa sahaja macam tuhan.
Kawan saya kata, bajet ni perancangan masa depan, kalau jadi jadilah, kalau tak jadi kena tengok-tengok semula perlaksanaannya . Tidak ada yang sempurna dalam perancangan kewangan dimana-mana peringkat pun. Malah tiada sesiapa yang boleh menjangkakan apa yang akan berlaku kepada negara dalam tempoh beberapa bulan akan datang, malah beberapa minggu akan datang pun tiada sesiapa yang boleh tahu. Kawan saya ni tengah belajar ekonomi kat Gambang. Kalau nak cakap soal duit, memang seronok, lebih-lebih lagi duit tu bukan duit ayah kita,. Ianya Duit Rakyat untuk Rakyat, jadi kita harap Kerajaan BN pun jangan belanja buat macam duit Tok Aki dia pulak!! PENING KEPALA WOO NANTI!! albungkusss le...

1 comment:

Himpunan Blog Pahang said...

Salam. Saya dalam usaha menghimpunkan semua blog Pahang di Himpunan Blog Pahang. Dijemput ke sana dan menulis sedikit maklumat untuk disenaraikan. Terima kasih.